dilluns, 13 de desembre del 2010

POWER POINT

Per poder parla sobre el Power Point i els seus usos a l'escola, hem tingut de llegir el Pdf fet pel Jordi Simón.

Un cop llegit el PDF he extret aquest resum;

En un primer moment el fet de fer classes magistrals acompanyades de presentacions, no estava massa ben vist, però ara és el qui es fa més i a vegades se'n va un mal ús.

L'ús tradicional, avantatges i inconvenients.

Hi ha dos tipus d'ús en les presentacions.Un el que denominem "Classe magistral" i l'altre la utilització més creativa passant per l'aprenentatge social.

La utilització tradicional de les presentacions tot no és negatiu, hi ha avantatge com;

  • L’alumne sempre té en pantalla una guia del que s’està dient, dels termes claus.
  • Permet d’incorporar imatges il·lustratives.
  • Permet crear esquemes de manera que és fa més intel·ligible la matèria.
  • Podem inserir tota mena d’elements multimedials com ara: imatge, so, vídeo,animacions...
  • L’alumne té més facilitat per prendre apunts.
  • Permet utilitzar una variada gamma de colors i formes que clarifiquin el
    significat dels continguts
Però també hi ha desavantatges ja que el discurs es transmissiu i seqüencial entre l'orador i el public. Desavantatges;
  • Moltes vegades hi ha massa informació en les diapositives i que no es llegeix amb claredat.
  • L’orador ja no explica o relata sinó que es limita a llegir la pantalla.
  • Els colors i les formes es col·loquen en pantalla de forma indiscriminada sense atenir-se a cap ordre estètic ni utilitat.
  • Hi pot haver un abús dels elements multimedials. El cas més clar seria la repetició indiscriminada de determinats tipus de sons.
  • Si no hi ha un bon sistema de projecció, l’aula sempre estarà a les fosques amb el cansament que això provoca als alumnes.
  • Una idea generalitzada és que si incorporem molt efectes d’animació i transició en la presentació, aquesta serà més interessant, en aquest cas correm el risc que, en el millor dels casos, l’auditori miri els efectes i no escolti el discurs.
  • Els oradors tenen tendència a incloure més continguts amb la falsa creença que els alumnes ho assimilen més ràpid.
  • S’estableix a classe un doble discurs, el de l’orador que va explicant i el de l’oient que va llegint a un ritme diferent les diapositives que li mostren.
L'ús creatiu del Power Point.

Les presentacions treballen en espais i coments que van més enllà de la classe formal, cerquen i provoquen la interacció professor –alumne o entre els mateixos alumnes. Amb elles podem incorporar elements propis del llenguatge audiovisual com un element més que ens facilita l’expressió a la classe, alhora també flexibilitzen el discurs de l’educador i faciliten la creació i l’aprenentatge cooperatiu. El Power Point potencia i dóna suport a les metodologies que conscientment vulguem emprar a la classe.

12 propostes d'ús creatiu i multimedial del programa Power Point
  1. Substituir les presentacions d'imatges en diapositives , per fer una presentació que fes possible l'accés aleatori a qualsevol imatge.
  2. Fugir del discurs lineal, i donar ritme a la presentació, de manera que el mestre pogués flexibilitzar el seu discurs i és pogués adaptar al ritme i /o interessos de la classe
  3. Una altra de les altres propostes és l'adició de sons i melodies.( propostes usades en presentacions sense text).
  4. Un cop afegim el text, aquests tipus de programes no ens donen limitacions(sense marges ni paràgrafs) i a més podem afegir esquemes i retocar fotografies amb molta més facilitat que altres programes.
  5. Una altra proposta pot ser fer una sèrie de diapositives amb preguntes i enllaços a diapositives amb les respostes correctes o que t'ajudin a trobar la resposta per repassar una matèria, per exemple.
  6. Pel que fa més en relació al professor i l'alumne es pot crear esquemes amb algun terme erroni i després enllaçar-ho a una diapositiva amb la resposta correcta, així, l'alumne ha de detectar l'error i quan el detecti tindrà la resposta correcta.
  7. Els mestres poden demanar als seus alumnes PowerPoints, però imposant ells les limitacions, d'aquesta manera es treballa la sintetització de la informació.
  8. Una altra de les aplicacions podria ser, fer un treball col·lectiu amb tota la classe.Utilitzar la diapositiva per fer una tasca de creació conjunta.
  9. Utilitzar el PowerPoint com a pissarra si disposem d'una tauleta gràfica.
  10. Amb els més petits, utilitzar el power point com el bagul dels contistes, amb imatges i aspectes relacionats amb el conte a treballar a classe.
  11. Utilitzar el power point com un vídeo,utilitzant les capacitats del llenguatge audiovisual com a transmissor d'emocions.
  12. I per acabar Fer servir el Power Point per a recollir les idees, destacant les més importants amb diferents colors.

Aquesat informació està extreta de;http://pers.blanquerna.url.edu/jordisimon/doc1302a.pdf

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada